Generellt
Soeco säljer i huvudsak begagnade produkter som säljes i befintligt skick, såvida inget annat anges. Detta gäller även förädlade produkter. Vi jobbar utifrån ”först till kvarn” vilket innebär att det tyvärr inte går att reservera produkter innan order/beställning är lagd. Vår utbildade servicepersonal går igenom samtliga produkter innan leverans och kontrollerar att produkten har den funktion och är i det utförande som motsvaras av såväl Soecos som kundens högt ställda förväntningar.
Vi kompletterar med Nya möbler till de som önskar detta. Nya möbler köps in på beställning åt kund (vi är återförsäljare av de flesta europeiska varumärkena på marknaden). Nyinköpta möbler har garantier enligt gällande lag. Skulle du som kund ångra dig gällande produkter som köpts in för din räkning, hjälper vi er så gott det går att finna en lösning för avsättning av produkterna.
Anbud och avtal om köp
Genom att beställaren accepterar angivet anbud och en orderbekräftelse, beställningsunderlag eller förskottsfaktura utfärdats så ingår parterna ett bindande avtal om köp där båda parterna förpliktigar sig att fullfölja köpet enligt nedan angivna villkor, undantag endast för avvikelser som preciserats och godkänts av Soeco i skrift. En genomförd beställning är förenad med betalningsskyldighet. Ångerrätt eller bytesrätt gäller ej, om ej annat överenskommits på förhand och preciserats skriftligen av Soeco
Av Soeco angivna anbud är om inget annat anges, giltigt i 3 veckor.
Beställarens namn och person- och eller organisationsnummer samt kontaktuppgifter (telefonnummer, mejladress, adress), registreras i Soecos kundregister.
En orderbekräftelse, beställningsunderlag eller förskottsfaktura skickas till beställaren per mejl vilket är ett köpebevis som kan komma att behöva visas upp vid leverans av varor eller vid en eventuell reklamation. Inom en (1) arbetsdag efter skickad orderbekräftelse, beställningsunderlag eller förskottsfaktura, anser Soeco beställningen som godkänd från Beställarens sida. Eventuella ändringar i redan lagd och bekräftad beställning kan medföra kostnader.
Priser
Vi vänder oss i första hand till företag – juridiska personer - varför samtliga våra priser anges exklusive moms och exklusive i förekommande fall frakt, montering och vad härom äga samband. Samtliga Soecos produkter går även att Leasa eller Hyra – fråga gärna våra försäljare för fullständig information härom. Priser anges i svenska kronor. Andra av myndigheter beslutade avgifter kan komma att tillkomma, ex. tullavgifter, dessa betalas alltid av Beställaren. Pris gäller enligt den offert som angivits utifrån de vid offerttillfället gällande förutsättningar. I situationer då förutsättningarna mellan beställning och leverans ändras, förbehåller sig Soeco rätten att påföra dessa kostnadsökningar på Beställaren. Detta gäller kostnadsökningar hänförliga till valutakursförändringar, råvarukostnader, inköpskostnader från leverantörer, frakt- och logistikkostnader, lagerhållningskostnader samt montagekostnader. Gällande valutakursförändringar förbehåller vi oss rätten att revidera försäljningspriset för inköp som görs i annan valuta än den som offererats, om valutakursen förändras med mer än 2% från beställnings- till faktureringstillfälle och påföra detta på Beställaren.
Betalning
Soeco erbjuder följande betalningsalternativ i möjlig mån efter kreditprövning. Variationer kan förekomma för kunder med specifika avtal.
- Förskottsfaktura på 100 % av orderbeloppet innebär att betalningen skall vara Soeco tillhanda innan Soeco köper in beställningsvaror eller skickar ut lagervaror.
- Förskottsfaktura om minimum 50 % av ordervärdet samt slutbetalning av resterande 50 % i samband med leverans.
- I enskilda fall kan kredit beviljas efter godkänd kreditprövning.
- Faktura med betalningsfrist enligt villkor. Om del av order utlevereras skall Beställaren faktureras och betala a conto för detta om ej annat är överenskommet. Vid eventuell oklarhet gällande fakturerad leverans skall Beställaren inom sagd tid inbetala a conto om lägst 90 % av fakturavärdet. Vid dröjsmål med betalning har Soeco rätt att debitera dröjsmålsränta, förseningsavgifter samt annan ersättning enligt lag.
Beställarens betalningsansvar enligt träffat avtal får ej överlåtas utan Soecos skriftliga medgivande. Soeco äger rätt att kräva förskottsbetalning, inskränka betalningsfristen eller påfordra omedelbar likvid för hela återstående fordran om detta motiveras av ändringar i Beställarens betalningsförmåga. Soeco har rätt att hålla inne säkerheten tills Beställaren erlagt slutlikvid. Försenas leveransen till följd av detta förlängs avtalad leveranstid i motsvarande grad. Omedelbart efter att Soeco mottagit slutlikvid skall säkerhet återställas till Beställaren. Vid inbetalning till Bankgiro skall fakturanummer anges som referensnummer om ej annat angetts från Soeco. Vid delfakturering eller förskottsfakturering så gäller 10 dagars betalningstid. I övrigt gäller 20 dagars kredit om inget annat avtalas.
Moms på 25% tillkommer på angivet pris i vår utställning eller hemsida.
* Soeco förbehåller sig rätten att för var tid förändra gällande räntesats i enlighet med rådande omvärldsförhållanden varför kunden, då avtal träffas, bör efterfråga aktuell räntesats.
Alternativa betalningssätt Soeco erbjuder såväl Leasing som Hyravtal. Fråga gärna våra säljare! De informerar er gärna om Soecos fullständiga villkor för varje upplägg.
Tvist
Svensk lag är tillämplig på detta avtal.
Om eventuell tvist skulle uppstå avgörs den genom skiljeförfarande enligt Skiljedomsregler för Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut i Stockholm (SCC). Skiljeförfarandet skall äga rum i Stockholm. Soeco kan dock utverka betalning av klar och förfallen fordran hos allmän domstol. Skiljeförfarande som påkallats med hänvisning till denna skiljeklausul omfattas av sekretess. Sekretessen omfattar all information som framkommer under förfarandet liksom beslut eller skiljedom som meddelas i anledning av förfarandet.
Äganderättsförbehåll
Allt gods förblir Soecos egendom till dess full betalning erlagts. I händelse av återtagande avgör Soeco vilka delar av leveransen som kvarstår obetalda. Beställaren förbinder sig dock att hålla godset försäkrat till förmån för ägaren.
Frakt och Leverans
Möjliga fraktsätt och kostnader varierar beroende på orderns omfattning samt leveransadress. Vid projektleveranser tillämpas fraktalternativet ”Frakt tillkommer” vilket betyder att frakt faktureras efter slutlevererad order. Inbärning och montering rekommenderas för att säkerställa att varan hanteras rätt och inte skadas vid leverans. Leverans, montering och installation utförs på angiven leveransadress av montörer bokade av Soeco på Beställarens bekostnad. El monteras ej. Det åligger Beställaren att tillse att:
- tillfartsvägar är framkomliga, ev. hinder och känsliga föremål såsom andra möbler och saker är flyttade
- underlag är skyddat
- ev. hissar är disponibla
- lagringsutrymmen och uppackningslokaler står till förfogande
- andra arbeten ej förhindrar eller försvårar installationen
- lokalerna är avstädade inför leverans/installation
- arbetena utan hinder kan utföras av montör i en sammanhängande följd under ordinarie arbetstid
- montör har fri tillgång till elkraft och belysning under hela installationstidenlokaler och förvaringsutrymmen under installationstiden är låsta på betryggande sätt och nycklar finns disponibla
Vid leverans och installation av heltäckande mattor och annan golvbeläggning liksom vid leverans och installation av inredningssnickerier gäller dessutom i tillämpliga delar allmänna leveransbestämmelser utgivna av Sveriges Golvhandlares Riksförbund, Golventreprenörernas branschorganisation samt snickerifabrikanternas
Riksförbund. Skulle leverans eller installation förhindras eller försenas på grund av att Beställaren ej iakttagit ovanstående, har Soeco rätt att debitera Beställaren för eventuella medförda kostnader. Soeco ansvarar ej för skador på levererat gods om de förorsakats av onormal fuktighet eller temperaturväxlingar i lokaler anvisade av Beställaren. Avviker lokalernas utförande från tillhandahållna handlingar på ett sådant sätt att installation och monteringsarbete försvåras eller fördyras, har Soeco rätt att debitera Beställaren för eventuellt uppkomna merkostnader. Framdragning och inkoppling av el-, vatten-, avlopps- eller liknande ledningar ingår ej i Soecos åtagande. Om Beställaren begär ändring av eller tillägg till avtalade eller redan utförda arbeten skall kostnaden avtalas och bekräftas skriftligen mellan Beställare och Soeco innan arbetet påbörjas. Beställaren ansvarar för stöld och skador på platsen som, utan att ha vållats av Soeco eller dennes personal, drabbar levererat gods och verktyg avsedda för leveransen. Soeco monterar ej belysningsarmaturer eller gör elinstallationer.
Efter det att en sändning lämnat Soecos lager har Soeco inte möjlighet att uppdatera leveransadressen efter att sändningen lämnat Soecos leverantörers lager vid direktleverans från fabrik.
Leveranstider
De flesta varor specialbeställs specifikt till dig som Beställare och tillverkas och förädlas av Soeco eller av Soecos leverantörer utefter beställning, därför kan endast Soeco ge en uppskattad leveranstid på beställningsvaror vid ordertillfället. När Soeco får uppdaterad information från leverantören meddelar Soeco dig som Beställare.
Soeco reserverar sig för eventuella förseningar i produktion från leverantörer som Soeco inte kan råda över, Soeco kommer alltid att göra allt Soeco kan för att du som kund skall få dina varor inom den tidsperiod som önskas. Vid eventuell leveransförsening utanför Soecos kontroll påtager sig denne inga ekonomiska förpliktelser gentemot Beställaren.
Leveranstiderna kan skilja mellan olika varumärken och säsonger. Särskilt sommar och jul kan komma att påverka produktionen då vissa fabriker håller stängt i perioder. Soeco kommunicerar ungefärliga leveranstider, det innebär att leverans kan komma snabbare men kan även ta längre tid än uppskattat. Special-tyger och andra special-tillval går ej inom ramen för ordinarie leveranstid och kan påverka leveranstiden ytterligare.
Soeco försöker i största möjliga mån samleverera beställningar och tillämpar om inget annat är överenskommet ”längsta leveranstidsprincipen”. Det innebär att om beställningen innehåller varor med olika leveranstider kommer Soeco att utgå från varan med längst leveranstid och leverera samtliga artiklar när de anlänt. Om Soeco på Beställarens begäran ombesörjer delleveranser kan extra kostnader utöver offert tillkomma. Soeco förbehåller sig rätten att debitera Beställaren för sådana extrainsatta leveranstillfällen.
Om Beställaren önskar göra ändringar i ursprunglig order kan det påverka leveranstiden och/eller pris.
För leverans utanför Sverige gäller följande För leverans till resten av världen gör Soeco sitt yttersta för att kunna tillgodose önskemål kring leverans och montering. Kontakta Soeco för ytterligare information och beställning. Vid leverans utanför Sverige kan eventuella kostnader för införsel och tullavgifter tillkomma. Dessa betalas alltid av Beställaren.
Mottagande av leverans
Du som Beställare ansvarar för att den angivna kontaktpersonen finns på plats och kan inspektera och kvittera leveransen vid det överenskomna leveranstillfället. Om den personen inte finns på plats för att ta emot leveransen medför det kostnader som Soeco förbehåller sig rätten att debitera Beställaren för. Exempelvis om Beställaren inte varit tillgänglig för att ta emot leveransen eller kunnat nås på angivet telefonnummer, lämnat felaktiga uppgifter av namn, leveransadress eller kontaktuppgifter, eller om Beställaren vägrat ta emot leveransen enligt överenskommelse. Vid bomkörning kommer en kostnad om minimum 690 kr ex. moms tillkomma beroende på orderstorlek.
När varorna är tillgängliga för leverans ska Beställaren vara redo att mottaga varorna inom fem (5) arbetsdagar. Om Beställaren meddelar Soeco att denne inte har möjlighet att ta emot varorna utgår en lagerhyra om 150 kr per kvadratmeter/månad för varorna som lagerhålls. Beställaren ansvarar för att godset går in i lokalerna, genom dörrar och trappuppgångar osv. på plats. Även att det är ”fri yta” dvs. att det inte står annat i vägen som kan skadas.
Transport och ansvaret för varans skick
Vid transportköp då Soeco åtagit att leverera varan till Beställaren på bestämd adress anses varan avlämnad då varan den överlämnats till Beställaren på denna adress. Vid hämtningsköp, t.ex. vid upphämtning på Soecos lager, övergår ansvaret för varans skick från Soeco till Beställaren direkt då Beställaren tagit hand om varan.
Uppstår skador i transport med en av Soecos avtalade fraktbolag ansvarar Soeco för eventuella skador som uppkommit vid transporten eller leveransen till Beställaren. När Beställaren tar emot sin leverans åligger det Beställaren att undersöka om paketet är skadat innan Beställaren signerar leveranssedeln. Beställaren måste alltid kontrollera försändelsen noga direkt vid leveranstillfället och inspektera yttre och inre emballage och kartonger eller annan förpackning som varorna kom i. Om paketet eller varan är skadad skall detta noteras direkt på leveranssedeln och dokumenteras med bild och text som rapporteras omgående.
Om Beställaren mottagit en leverans som på något vis har en skada i emballage eller vara är det viktigt att Beställaren omgående dokumenterar detta i text och bild. Transportskada skall alltid noteras på leveranssedeln direkt vid signering.
Beställaren ska fotografera följande:
1. yttre och inre emballage
2. medföljande fraktsedel från transportören
3. varan som mottagits
Beställaren skall beskriva sitt ärende och mejla bilderna till sin säljare hos Soeco inom 24 timmar från mottagandet av varan. Detta hjälper Soeco att hantera ärendet snabbare. Beställaren skall behålla originalemballaget som varan kom i. Varan får ej användas tills vidare. Har Soeco enligt särskilt avtal åtagit sig att på egen eller Beställarens bekostnad anskaffa transport (som inte är med ett av Soecos avtalade fraktbolag) till av Beställaren angiven adress sker sådan transport alltid på Beställarens risk enligt det anlitade transportföretagets villkor. Finns anledning att minskning av eller skada på gods uppkommit under transport skall Beställaren inom föreskriven tid anmäla därom till transportföretaget. Anmärkningen skall antecknas på transporthandlingen. Beställaren äger endast rikta sina ersättningsanspråk för eventuell transportskada direkt till transportföretaget.
Reklamation
Skulle en levererad vara visa sig ha ett fel som Soeco bär ansvar för skall Beställaren genast, inom 6 dagar, skriftligen avisera Soeco om felet. Soeco kommer sedan att snarast efter eget val åtgärda felet antingen genom att reparera felet eller ersätta varan. Soeco har härutöver ingen skyldighet att lämna skadestånd eller på annat sätt ersätta Beställaren för kostnader som denne kan ha åsamkats genom felet. Levererad vara får ej returneras utan att detta i förväg har godkänts av Soeco. Reklamation av ett synligt fel behöver göras direkt då Beställaren upptäcker felet eller inom skälig tid. Soeco ansvarar inte för fel som uppkommit till följd av vårdslös hantering, handhavandefel, slitage eller att skötselråd ej följts.
Om Beställaren behöver reklamera en vara kontaktar Beställaren i första hand sin ansvariga säljare hos Soeco som hjälper Beställaren vidare. För att underlätta handläggningen ombeds Beställaren skicka ordernummer, sitt namn samt kontaktuppgifter, vilken artikel det gäller, bilder på felet samt en kort beskrivning.
Naturmaterial
Många av varorna Soeco säljer är tillverkade av naturmaterial såsom sten, trä, läder, metall med mera. Naturmaterial varierar ofta i utseende, storlek och struktur från vara till vara vilket är helt naturligt. Detta innefattar bland annat kvistar, ådring, färgvariationer, strukturskillnader, marmorering, kalkspat, sandgropar, märken och ärr i naturläder etcetera. Dessa naturliga variationer är egenskaper som formgivaren ofta ämnat bibehålla eller på annat sätt förhöja som en del av designen och utgör ej giltig orsak till reklamation. För att naturmaterial skall bibehålla god kvalitet över tid skall skötselråd följas. Vid skador och slitage till följd av att dessa råd inte har följts förbehåller sig Soeco rätten att neka en reklamation.
Provbitar
Provbitar och bilder kan inte garantera att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Färgåtergivningen kan skilja sig mellan bild och verklighet och för varuprover så kan endast provet vara indikativt. Provbitar av naturmaterial såsom trä, läder och särskilt sten med marmorering kan skilja mer eller mindre mellan olika materialbitar. Avbryta ett köp av beställningsvara. Om Beställaren önskar avbryta ett redan genomfört köp av en specialbeställd vara hjälper Soeco Beställaren naturligtvis att avbryta sitt köp i den mån Soeco i sin tur kan göra det. Detta bör ske inom 24 timmar från beställningstillfället för att säkerställa att Soeco inte hunnit vidarebefordra Beställarens specialbeställning till leverantör. Om det medför kostnader för Soeco att avbeställa efter varan börjat producerats så förbehåller sig Soeco rätten att göra avdrag för detta på det återbetalade beloppet, t.ex. genom att behålla erlagd handpenning. Soeco garanterar inte leveranstider utan förmedlar endast leverantörens ungefärliga leveranstider. Leveranstider varierar och baseras på hur mycket en leverantör har att göra i sin fabrik vid varje given tidpunkt. Det faktum att leveransen tagit längre tid än uppskattat är inte en godtagbar anledning att avbryta ett köp.
Force Majeure
Skulle leverans förhindras, försenas eller försvåras till följd av extraordinära omständigheter som ligger utom Soecos kontroll och som inte rimligen kunnat förutses eller övervinnas utan ekonomiska förluster, kan Soeco, utan skadeståndsplikt, förskjuta leveranstiden för del av eller hela leveransen. Alternativt frånträda avtalet helt eller delvis. Till sådana extraordinära omständigheter räknas bland annat naturkatastrof, strejk, krig, upplopp, blockad, ingrepp av offentlig myndighet, eldsvåda, explosion, bojkott samt andra force majeure-liknande omständigheter som påverkar förseningar hos leverantörer och/eller leverans.
Copyright
Förslag, skisser, konstruktioner, ritningar, presentationer och motsvarande handlingar är Soecos egendom och mottagaren får inte utan Soecos skriftliga medgivande nyttja eller dela sådana handlingar med tredje part. Särskilda villkor vid köp av visningsexemplar. Visningsexemplar köps i befintligt skick och kan exempelvis vara begagnade, returer, defekta på olika sätt, överskottslager eller skyltexemplar. Priset är kraftigt reducerat för att kompensera för varans skick. Eventuella fel kan exempelvis vara att varan är smutsig, repig eller har annat märke. Men varan kan likväl vara i nyskick och komma i ouppackat emballage. Samtliga visningsexemplar säljs i befintligt skick. Du som Beställare har undersökningsplikt och vi rekommenderar dig därför att inspektera varan innan köp.
Öppet köp eller bytesrätt gäller ej, dock följer vi lagen gällande privatpersoner som köper produkter från Soeco.
Reservation
Soeco reserverar sig för eventuella tryckfel i pris- och produktinformation eller i övrigt och förbehåller sig rätten att löpande ändra information och priser på samtliga varor i Soecos sortiment och att i efterhand korrigera felaktig prissättning. Soeco förbehåller sig rätten att annullera felaktiga beställningar.
Garanti, reklamation och ångerrätt
Soeco lämnar tre (3) års garanti på samtliga begagnade produkter mot uppvisad faktura och att möbeln är uppmärkt med leveransorder från Soeco. På nya produkter gäller garanti i enlighet med ursprungsleverantörens villkor. I övrigt enligt tillämplig svensk lag. Andra garantitider kan förekomma enligt separat avtal.
Garantihantering
Soeco reparerar i första hand produkten. Om detta ej är möjligt erbjuds i andra hand en identisk eller likvärdig produkt. I tredje hand tas produkten tillbaka och pengarna betalas tillbaka till kund avräknat i förekommande fall omkostnader i samband med men inte uteslutande frakt-, montage- och/eller installationskostnader. Garanti gäller ej:
- då produkten utsatts för en onormal eller felaktig hantering.
- vid normala förslitningsskador/normal användning.
Ångerrätten vid privatköp
Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59) gäller från det när köparen tagit emot produkten från Soeco. Under de följande 14 dagarna har kund rätt att ångra sig, skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka inom 14 dagar från det att kunden har meddelat att hen ångrat sig. Kostnad för eventuell returfrakt betalas här enligt lag av kund. Det är upp till kund att själv bestämma hur varan ska skickas tillbaka men det är kunden som har eget ansvar för varan tills den når Soeco, alltså även under transporten till Soeco. Ångerrätten gäller ej vid köp av produkter som är specialanpassad eller unikt tillverkade efter kunds anvisningar.
Vid fraktskador, hänförliga till skador som uppkommit när produkten hanterats av tredje part/fraktbolag skall produkten reklameras till tredje part/fraktbolaget. Konsumentköplagen 8 § påvisar: ”Om köparen bär risken för varan är han skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren.”